Indicatie

Het grote voordeel van acupunctuur is dat het bijna geen bijwerkingen heeft. Acupunctuur kan dé oplossing zijn om u van uw klachten af te helpen. Acupunctuur zorgt voor een betere balans in het lichaam. Hierdoor kunnen we doelgericht aan jou klacht of hulpvraag werken. Jou gezondheidswensen staan hierbij centraal.

Acupunctuur bij aandoeningen aan het hoofd

Het hoofd is het centrum ons bewustzijn. Klachten aan het hoofd kunnen dan ook voor veel overlast en discomfort zorgen. Hier enkele voorbeelden van klachten waarbij acupunctuur voor grote verlichting kan zorgen.

Hoofd
Hoofdpijn, migraine, spanningshoofdpijn, aangezichtspijn, duizeligheid.

KNO-aandoeningen
Verkoudheid maar ook chronische verkoudheden, allergische verkoudheden, hooikoorts, voorhoofdsholte-ontstekingen, keelpijn, heesheid, kaakproblemen, tandvleesproblemen, kiespijn, droge mond, brok in de keel, ademhalingsproblemen, astma, piepende adem, hyperventilatie. Oorpijn, oorsuizen, oorontsteking.

Ogen
Jeukende ogen, droge ogen, oogontsteking, branderige ogen, vlekjes voor de ogen (mouches volantes), wazig zicht.

Borst
Drukkend of vol gevoel op de borst, spanning of pijn op de borst, hartkloppingen.

Acupunctuur voor het motorisch systeem

Acupunctuur kan veel doen voor ons lichaam als het gaat om mobiliteit en bewegingen. Het kan steun en verlichting bieden bij een beperking in de beweging en bij krachtsvermindering. Maar acupunctuur kan meer bieden.

Sport
Sportblessures, overbelasting / overtraining, tenniselleboog, verstuikingen, herstel.

Acupunctuur is ook een zeer krachtig middel voor de begeleiding van (top)-sportprestaties of ter ondersteuning voor een gezonde intensieve training.

Gewrichten
Pijn of stijfheid in gewrichten, gewrichtsontstekingen, artrose, reumatische klachten, slijmbeursontsteking, fibromyalgie.

Nek en rug klachten
Pijn in de rug, hernia, nek- en/of schouderklachten, vastzittende spanning.

Spier klachten
Tremoren of trillingen, zwakte en krachtverlies, spierafbraak, peesaandoeningen, vastzittende spieren, pijnlijke spieren.

Ledenmaten
Zwaar gevoel in ledematen, koude pedematen, tintelingen.

Acupunctuur bij het behoud van een gezonde energiehuishouding.

Onze energiehuishouding is van groot belang om ons leven met voldoening vorm te kunnen geven en onze dagelijkse werkzaamheden te kunnen volbrengen. Acupunctuur kan op vele manieren bijdragen aan een gezonde energiehuishouding. Hier enkele klachten waarbij acupunctuur hulp kan bieden:

Slaap
Slaapstoornissen, wakker worden, niet kunnen inslapen / doorslapen, moeite met wakker worden, dromen en excessief dromen.

Vermoeidheid
Verminderde energie, vermoeidheid, burn-out, lusteloosheid, gebrek aan energie.

Mentaal
Rusteloosheid, vermoeidheid, lusteloosheid, gebrek aan energie, angst en angststoornissen, depressiviteit, verdriet, snel schrikken, verminderde concentratie, vergeetachtigheid, stress, burn-out, dwangmatigheden, algehele zwakte, weerbaarheid, emoties, niet in je eigen kracht staan, verslavingen.

Acupunctuur ter ondersteuning van onze interne en externe weerstand.

De wereld waar in we vandaag de dag leven biedt vele uitdagingen voor onze fysieke gesteldheid. Acupunctuur kan onze weerstand sterker maken zowel intern als extern.

Allergieën
Onder andere huisstofmijt, pollen, huisdieren en voedselallergie, klachten in onze weerstand en de weerbaarheid tegen externe invloeden.

Huid
Droge huid, eczeem, acne, gordelroos, psoriasis, jeuk.

Interne klachten
Kou- of warmteproblemen, hoge bloeddruk, lage bloeddruk, schildklieraandoeningen, diabetes, overgewicht, problemen in de doorbloeding, ondersteuning bij zuivering en ontgiften, ondersteuning van onze hormoonhuishouding.

Zenuwstelsel
Zenuwpijn, ischias, aangezichtspijn, whiplashgevolgen, gevolgen van CVA, hernia, maar ook ter ondersteuning van onze waarneming en zintuigen.

Spijsvertering
Slechte eetlust, opgeblazen gevoel, opgezette buik, pijnlijke buik, Prikkelbare Darm Syndroom (PDS), darm-rommelingen, buikpijn, krampen, opboeren / oprispingen, zuurbranden, overgeven, maagpijn, moeizame stoelgang, diarree, overgewicht.

Acupunctuur bij klachten in het bekken

Klachten in de onderste warmer, zoals het zo mooi verwoord wordt in de TCM. Voor ons beter vertaald als klachten in het bekken.

Urinewegen
Ontsteking van urinewegen of blaas, infecties, moeite met urineren, incontinentie, blaas- of nierstenen, prostaatklachten, vroegtijdige- of nachtelijke zaadlozingen.

Vruchtbaarheid
Fertiliteitsproblemen, verminderde vruchtbaarheid (van zowel man als vrouw), menstruatieklachten, pijnlijke menstruatie, onregelmatige menstruatie, langdurende menstruatie, te korte of te lange cyclus, alle mogelijke bijbehorende klachten rondom de menstruatie.

Zwangerschap
Misselijkheid, zure oprispingen, stuitligging, bevalling opwekken, pijn na bevalling, stimuleren van borstvoeding, ontsteking in de borsten.

Kinderen
Buikpijn, darmklachten, tandjes krijgen, slaapproblemen, bedplassen, oorpijn, eczeem, verkoudheid, slaap problemen.

“Wie genezer wil zijn, dient niet alleen begrip te hebben van de medicijnen, maar ook van de filosofie, de literatuur, geschiedenis, als ook Yin en Yang begrijpen en in staat zijn om voorspoed en toekomst in de gezichten van de mens te kunnen lezen en hun noodlot te zien.”

– Sun Simiao –